Porównanie pregabaliny z pramipeksolem w zespole niespokojnych nóg AD 2

Lewodopa4 i krótkodziałające agonisty dopaminy (pramipeksol i ropinirol) 5,6 łagodzą objawy RLS .7,8 U pacjentów leczonych agonistami dopaminy, RLS może się pogarszać w ciągu kilku lat9. Pogorszenie to powoduje objawy, które są bardziej wszechobecne i intensywniejsze niż przed leczeniem.10 Występuje u około jednej trzeciej pacjentów leczonych za pomocą najczęściej stosowanego dopaminergicznego leku. leczenie, które jest oceniane przez okres do 3 lat11,12 i jest uważane za główny czynnik w zmniejszaniu długotrwałej skuteczności leczenia dopaminą.13 Przyjmuje się, że pogorszenie objawów jest jatrogenne, co stanowi zwiększenie nasilenia RLS, które występuje częściej przy leczeniu dopaminergicznym niż w naturalnym przebiegu choroby.10 Założenie to nie zostało potwierdzone w kontrolowanym badaniu klinicznym.
Dwa niezauważone retrospektywne badania udokumentowały wysokie wskaźniki wzmocnienia agonistami dopaminy (w tym pramipeksolem i pergolidem) .9,13 Oba badania miały skłonność do selekcji wobec pacjentów z cięższymi objawami, u których choroba mogła naturalnie przejść do bardzo ciężkich objawów RLS. W przeciwieństwie do tego, tylko dwie próby kliniczne z zaślepioną, kontrolowaną placebo oceną zwiększenia dawki podczas leczenia agonistami dopaminy (pramipeksolem i ropinirolem) trwały 6 miesięcy i wykazały bardzo niewielkie powiększenie [14, 15]. W jednym z tych badań klinicznych wskaźnik nasilenia augmentacji z placebo odzwierciedlało naturalne fluktuacje objawów RLS i, jeśli w ogóle, było nieco wyższe niż w przypadku leczenia dopaminergicznego.15 Z jednej strony rozbieżność między wynikami w krótkoterminowych, kontrolowanych badaniach klinicznych i badaniach retrospektywnych może wskazują, że powiększanie nie jest jatrogenne, ale jest naturalnie występującą fluktuacją objawów.16 Z drugiej strony powiększenie RLS może być jatrogennym efektem leczenia dopaminergicznego, które jest powszechne u pacjentów otrzymujących leczenie przez rok lub dłużej, co sugerują niekontrolowane badania , a 6-miesięczny okres leczenia w zaślepionych, kontrolowanych badaniach mógł być zbyt krótki, aby zaobserwować efekt.
Augmentacja, w przeciwieństwie do utraty skuteczności, 17 powoduje objawy RLS, które są gorsze niż te występujące przed leczeniem (np. Objawy rozpoczynają się wcześniej w ciągu dnia, są bardziej intensywne i obejmują więcej obszarów ciała). Rozszerzone objawy często pojawiają się jako pierwsze w ciągu dnia, pomimo pewnych trwałych korzystnych efektów leczenia nocnego; jest to szczególnie prawdziwe w przypadku leków z podawaniem tylko wieczorem, a okres półtrwania jest zbyt krótki, aby zapewnić korzyści w zakresie leczenia w ciągu dnia. Zwiększenie dawki wydaje się zaostrzać powiększenie. Augmentacja różni się od naturalnego postępu choroby tym, że jest związana z terapiami farmaceutycznymi i może powodować wyjątkowo ciężkie objawy.
Staraliśmy się odpowiedzieć na podstawowe pytania dotyczące skuteczności alternatywnego typu leku u pacjentów z RLS oraz o jatrogennym charakterze powiększania RLS
[patrz też: stomatolog Warszawa, stomatolog poznań, stomatologia katowice ]