Pomiar globalnego obciążenia chorobą czesc 4

3. Globalne DALY przypisywane 25 wiodącym czynnikom ryzyka w 1990 i 2010 r. Ciężar choroby związany z czynnikami ryzyka przedstawiono w tabeli 3. Znaczące zmiany czynników ryzyka uległy znacznej zmianie, a zmiany chorobowe oraz 2010. W 1990 r. wiodącym czynnikiem ryzyka była niedowaga z dzieciństwa, która zajęła 8 miejsce wśród czynników ryzyka ocenianych w 2010 r., co stanowi bezwzględny spadek DALY o 61%. Zaobserwowano również inne poważne spadki w zakresie obciążenia związanego z zanieczyszczeniem powietrza w gospodarstwach domowych (od 2 do 3 miejsca), nieoptymalnym karmieniem piersią (zdefiniowanym jako niewyłączne karmienie piersią przez okres do 6 miesięcy życia i przerwaniem karmienia piersią w okresie od 6 do 23 miesięcy życia). życie) (pozycja od 5 do 14), nieulepszone warunki sanitarne (od 15 do 26), niedobór witaminy A (od 17 do 29), niedobór cynku (od 19 do 31) i niedopompowane źródła wody (od 22 do 34). Odwrotnie, wzrost przypisywanych wartości DALY o ponad 30% wystąpił w przypadku następujących czynników ryzyka: otyłość (wysoki wskaźnik masy ciała), wysoki poziom glukozy w osoczu na czczo, dieta wysokosodowa, dieta uboga w pełnoziarniste produkty, zażywanie narkotyków zaburzenia i narażenie na ołów. Lista wiodących czynników ryzyka obejmuje wiele składników diety, z których każda została oceniona w izolacji; łącznie wszystkie składniki diety i brak aktywności fizycznej stanowiły 10,2% światowych DALY w 2010 r. Obciążenia związane z paleniem tytoniu (w tym narażenie na bierne palenie) pozostały w przybliżeniu stałe (6,3% DALY w 2010 r.) w latach 1990-2010 z powodu zmniejszone palenie tytoniu w krajach o wysokim dochodzie i wzrost palenia w regionach rozwijających się, w szczególności w Azji Wschodniej. Trzy globalne czynniki napędzające gwałtowne zmiany w globalnym zdrowiu
Trzy szerokie przejścia wyjaśniają wiele zmieniających się wzorców globalnego zdrowia: zmiany demograficzne, zmiany przyczyn śmierci i zmiany przyczyn niepełnosprawności. Wpływ demograficzny na obciążenie chorobami obejmuje zarówno wzrost liczby osób, jak i wpływ rosnącego średniego wieku populacji. W ramach GBD 2010, badacze zmierzyli zmianę w latach 1990-2010 w zakresie obciążenia chorobą spodziewaną na podstawie wzrostu liczby ludności i starzenia się światowej populacji. Sam efekt wzrostu populacji zwiększyłby liczbę DALY ze wszystkich przyczyn, ale ponieważ wzrost liczby ludności był największy w Afryce Subsaharyjskiej, spowodowałby różny wzrost DALY spowodowanych chorobami zakaźnymi, matczynymi, noworodkowymi i żywieniowymi o 47,6%. chorobami niezakaźnymi o 27,8% oraz chorobami spowodowanymi urazami o 32,6%. Rosnący średni wiek populacji zmniejszył jednak liczbę DALY z chorób zakaźnych, matek, noworodków i żywieniowych o 22,2%, ale zwiększył DALY związane z chorobami niezakaźnymi o 19,1%. Zmiany demograficzne (wzrost populacji i starzenie się) są główną siłą napędową wzrostu obciążenia chorobami niezakaźnymi; na poziomie globalnym maleją w zasadzie prawie wszystkie współczynniki dotyczące wieku.
Rysunek 1. Rysunek 1. Odsetek całkowitych lat życia skorygowanych ze względu na niepełnosprawność (DALY) w 2010 r. W zależności od kraju. Panel A pokazuje odsetek wszystkich DALY z powodu chorób niezakaźnych w każdym kraju
[przypisy: dyżury aptek gostyń, głuchoniemota, nowa lista leków refundowanych ]

Powiązane tematy z artykułem: dyżury aptek gostyń głuchoniemota nowa lista leków refundowanych