Pomiar globalnego obciążenia chorobą ad 6

4 tygodnie ago

Spośród 25 najważniejszych przyczyn lat z niepełnosprawnością, tylko POChP, cukrzyca, uraz drogowy, choroba niedokrwienna serca, gruźlica i biegunka należą również do 25 najważniejszych przyczyn utraty lat życia. Mówiąc najprościej, to, co jest dla większości osób niekoniecznie tym, co je zabija. Główne grupy zaburzeń powodujących niepełnosprawność obejmują zaburzenia mięśniowo-szkieletowe, zaburzenia psychiczne i nadużywanie substancji, stany neurologiczne, anemie, utrata wzroku, utrata słuchu, cukrzyca i choroby skóry. Współczynniki wieku i specyficzne dla płci częstości występowania prawie wszystkich tych stanów są stabilne lub zmniejszają się tylko nieznacznie, a wskaźniki niektórych chorób, takich jak cukrzyca, rosną. Stabilne lub rosnące stawki w połączeniu ze wzrostem populacji i starzeniem się prowadzą do znacznego wzrostu liczby lat z tymi warunkami wyłączającymi. Ogólnie rzecz biorąc, następuje stopniowe przejście w kierunku większego udziału ciężaru choroby od niepełnosprawności. Rysunek 1B pokazuje ułamek obciążeń związanych z niepełnosprawnością w 2010 r. Według kraju; ponad 40% obciążeń chorobowych w wielu krajach rozwiniętych, znacznej części Ameryki Łacińskiej, Afryki Północnej, Bliskiego Wschodu i części Azji Południowo-Wschodniej pochodziło z niepełnosprawności. Odsetek obciążeń z lat z niepełnosprawnością wzrósł w latach 1990-2010 w niemal wszystkich krajach. Warunki wyłączające powodują znaczną utratę zdrowego życia i są kosztowne dla zarządzania systemami opieki zdrowotnej.25,26 Trzy główne zmiany dotyczą szeroko rozumianej zmiany zdrowia na świecie, ale nie wyjaśniają całej historii. Z tego ogólnego wzorca wynika wyraźne rozbieżności regionalne i krajowe. Rozwój dużych epidemii HIV we wschodniej Afryce Subsaharyjskiej i południowej Afryce Subsaharyjskiej miał ogromny wpływ na obciążenie chorobami w tych regionach. Przemoc interpersonalna jest jedną z pięciu głównych przyczyn obciążenia chorobami w Gwatemali, Hondurasie, Salwadorze, Kolumbii, Wenezueli, Ekwadorze, Bahamach, Meksyku, Jamajce i Brazylii. Jest również jednym z pięciu głównych czynników w Afryce Południowej, Lesotho, Namibii, Botswanie i Suazi. Malaria jest najczęstszą przyczyną obciążenia chorobami na obszarach od Afryki Zachodniej po Madagaskar, gdzie malaria jest hiperendemiczna (określana jako parazytemia w> 50% populacji) lub mezoendemiczna (określana jako parazytemia u 10 do 50% populacji). Występuje szczególnie duży ciężar cukrzycy w Ameryce Środkowej, na Karaibach, w Afryce Północnej, na Bliskim Wschodzie iw Oceanii. Zmiany demograficzne, zmiany w śmiertelności związane z chorobami i urazami oraz zmiany przyczyn niepełnosprawności w połączeniu z lokalnymi różnicami w obciążeniu chorobami doprowadziły do istotnych różnic między krajami. Trzynaście różnych przyczyn (HIV-AIDS, biegunka, infekcje dolnych dróg oddechowych, malaria, warunki porodu przedwczesnego, choroba niedokrwienna serca, udar mózgu, ciężkie zaburzenia depresyjne, cukrzyca, bóle krzyża, uszkodzenia dróg, przemoc i klęski żywiołowe) główne przyczyny obciążenia chorobami i obrażeniami w co najmniej kraju. Podobna ocena wiodącego czynnika ryzyka w zależności od kraju pokazuje, że osiem różnych czynników ryzyka odpowiada za główną przyczynę DALY w poszczególnych krajach
[patrz też: dentysta Kraków, program stomatologiczny, dentysta poznań ]