Pomiar globalnego obciążenia chorobą ad 5

4 tygodnie ago

Choroby niezakaźne są zdefiniowane na hierarchicznej liście przyczyn11 w badaniu Global Burden of Disease 2010 i obejmują następujące główne grupy przyczyn: nowotwory; choroby sercowo-naczyniowe i krążeniowe; przewlekłe choroby układu oddechowego; marskość; choroby przewodu pokarmowego; stany neurologiczne; zaburzenia psychiczne i behawioralne; cukrzyca; choroby układu moczowo-płciowego, krwi i endokrynologiczne; choroby układu mięśniowo-szkieletowego; i inne choroby niezakaźne, takie jak wrodzone anomalie i choroby skóry. Panel B pokazuje odsetek całkowitych DALY z powodu lat przeżytych z niepełnosprawnością na kraj. Drugim ważnym przejściem jest zmiana specyficznych dla wieku i płci współczynników zgonów związanych z chorobami i urazami. Od 1990 do 2010 roku, w łącznej kategorii chorób zakaźnych, matek, noworodków i żywieniowych, DALY zmniejszyły się o 52,1% ze względu na zmniejszenie wskaźników zgonu w zależności od wieku i płci – w szczególności ogólny spadek nastąpił pomimo wzrostu DALY z powodu HIV-AIDS i mniejszy wzrost DALY z powodu malarii w tym okresie. Spadek ten może być związany z połączeniem rosnących poziomów edukacji matek, lepszej opieki profilaktycznej i medycznej z kluczowymi technologiami, zwiększania dochodu na jednego mieszkańca i zwiększania wydatków na ochronę zdrowia, w tym pomocy rozwojowej na zdrowie publiczne i opiekę medyczną. 24 Zmniejszenie globalnych DALY z powodu chorób niezakaźnych było skromniejsze, wynoszące 22,4%, ze względu na mniejszy współczynnik specyficznych dla płci i płci chorób niezakaźnych i było jeszcze skromniejsze w przypadku urazów (20,2%). Na nieco bardziej szczegółowym poziomie, zmiany specyficznych dla wieku i płci współczynników DALY doprowadziły do 33,6% spadku globalnych DALY z powodu przyczyn sercowo-naczyniowych i 24,0% zmniejszenia specyficznych dla wieku i płci specyficznych globalnych wskaźników raka. Te spadki w obliczu rosnącej częstości występowania niektórych czynników ryzyka, takich jak otyłość i używanie tytoniu, sugerują ważną rolę innych czynników, w tym lepszą opiekę prenatalną i interwencje we wczesnym dzieciństwie, zapobieganie i leczenie zapewniane przez systemy opieki zdrowotnej oraz poprawę statusu społeczno-ekonomicznego. . Chociaż spadek częstości występowania chorób niezakaźnych i urazów jest niewielki, spadki wskazują, że wzrośnie względne znaczenie niezakaźnych chorób i urazów jako części przyczyn śmierci. Postęp w zmniejszaniu globalnych współczynników zgonów związanych z wiekiem i płci związanych ze wszystkimi trzema głównymi grupami przyczyn (chorób zakaźnych, chorób niezakaźnych i urazów) znajduje odzwierciedlenie w zwiększeniu w latach 1990-2010 oczekiwanej długości życia w chwili urodzenia z 62,8 roku lat do 67,5 lat dla mężczyzn i od 68,1 lat do 73,3 lat dla kobiet. Zarówno zmiany demograficzne, jak i zmiana specyficznej dla wieku i płci właściwej śmiertelności powodują przesunięcie w kierunku większej części obciążeń spowodowanych chorobami niezakaźnymi. Rysunek 1A pokazuje ułamek całkowitego obciążenia chorobami niezakaźnymi według kraju w 2010 r. W większości krajów Ameryki Łacińskiej, Afryki Północnej, Bliskiego Wschodu, Azji Południowo-Wschodniej i Azji Wschodniej znaczna większość obciążeń pochodziła z chorób niezakaźnych. Nawet w Azji Południowej ułamek z powodu chorób niezakaźnych wynosił ponad 40%.
Trzecie przejście to głęboka zmiana w kierunku większego ułamka ciężaru choroby od niepełnosprawności niż przedwczesnej śmierci
[więcej w: stomatologia katowice, anatomia palpacyjna, stomatolog legnica ]

Powiązane tematy z artykułem: anatomia palpacyjna stomatolog legnica stomatologia katowice