Skip to content

OGÓLNA KLASYFIKACJA ZABURZEN MOWY

1 rok ago

185 words

OGÓLNA KLASYFIKACJA ZABURZEŃ MOWY I. Zaburzenia w kształtowaniu się mowy przy zachowanym słuchu. II. Zaburzenia mowy z powodu upośledzenia słuchu. III. Zaburzenia mowy z powodu uszkodzenia narządu artykulacji. IV. Zaburzenia mowy pochodzenia ośrodkowego. V. Zaburzenia mowy pochodzenia psycho-nerwicowego. I. Zaburzenia mowy przy zachowanym słuchu Taką jednostką chorobową, w której dziecko słyszy, ale nie mówi nazywamy słucho-niemotą (mutitas idiopatica). Słucho-niemota irnutitas idiopatłca). Jakkolwiek dziecko słyszy, mowę rozumie i polecenia spełnia, mowa jego rozwija się z opóźnieniem. Słucho-niemota nie jest dowodem upośledzenia umysłowego. Należy ją odróżnić od afazji dziecięcego wieku, o czym będzie mowa poniżej. Zaburzenia mowy przy zachowanym słuchu powstają wówczas, gdy impulsy do mówienia idące z kory mózgowej są zbyt słabe i gdy regulacja ruchów mięśni służących do mówienia jest niedostateczna. Regulacja ta zależna jest od czynności jąder podkorowych. Brak tej regulacji uniemożliwia współpracę mięśni oddechowych z mięśniami krtaniowymi i mięśniami artykulacyjnymi. [hasła pokrewne: dentysta bydgoszcz, stomatolog poznań, stomatolog ]